Tel.: 06 94/522-670 e-mail: info@nemethgumi.hu
A német autóklub, az ADAC minden évben kétszer végez átfogó tesztet, a méreteket is folyamatosan rotálják, a piaci igényeknek megfelelően. Ezúttal a kisautókon jellemző 175/65 R14-es és a kompaktokon szokványos 205/55 R16-os nyári abroncsokat próbálgatták. Előbbiből tizennégy, utóbbiból tizenhat gyártó termékét értékelték. Mintázatonként több szettet is beszereznek, ezeket a lehető legváltozatosabb forrásokból vásárolják, hogy elkerüljék a preparált tesztabroncsok veszélyét, és igyekeznek megfigyelni a minőség ingadozását is.
Az ADAC igen összetett tesztnek veti alá a gumikat. Először minden egyes abroncsot bekoptatnak, nagyjából 450 kilométert mennek velük az éles próbák előtt. Erre azért van szükség, mert a gyártás során használt formaleválasztó anyag miatt az új gumik felszíne még nem nyújtja a maximális tapadást. Ezt érdemes figyelembe venni az utcai közlekedésben is, ha új gumit szereltetünk fel.
A száraz aszfaltos teszteket a Bridgestone olaszországi létesítményében végzik. Figyelik az egyenesfutást, az autó viselkedését szélsőséges helyzetekben, a kanyarstabilitást és a fékezést. A nedves aszfaltos próbákat Németországban csinálják, a Continental tesztközpontjában. Itt is nézik a fékezést aszfalton és betonon, az aquaplaninget, vezetnek kör- és handlingpályán is. A kopást egyrészt valós körülmények között, konvojban autózva, másrészt pedig erre a célra kialakított padon is vizsgálják az 1,6 milliméteres határérték eléréséig. A zajt nemcsak mérik, de a tesztpilóták szubjektív érzékelését is figyelembe veszik. A fogyasztástesztet állandó 100 km/h-s tempóval végzik egy két kilométer hosszú pályán.
Minden tesztet többször megismételnek, és a pilótákat is cserélgetik. A kapott részeredményeket az összesítéskor az alábbiak szerint súlyozzák:
A kisautós kategória egyik jellemző méretében tizennégy gyártó aktuális mintázatait tesztelte az ADAC, a legolcsóbbaktól egészen a prémiumokig, a tesztautó egy Ford Fiesta volt. Érdemes megfigyelni, hogy a különböző szempontok szerint mennyire eltérő sorrend született. Így például szárazon az a Maxxis Mecotra 3 bizonyult a legjobbnak, amely az összértékelésben csak a mezőny alsó részébe fért oda. Ebben az összevetésben a legrosszabb eredményt a Vredestein T-Trac 2 érte el, noha még az is jó osztályzatot kapott. Íme, a száraz aszfalton végzett tesztek sorrendje:
Tapadás száraz aszfalton (175/65 R14T) | ||
1. | Maxxis Mecotra 3 | 1,5 |
2. | Falken Sincera SN832 Ecorun | 1,6 |
Firestone Multihawk 2 | 1,6 | |
3. | Continental PremiumContact 5 | 1,7 |
Sava Perfecta | 1,7 | |
4. | Dunlop Street Response 2 | 1,8 |
Kléber Dynaxer HP3 | 1,8 | |
Apollo Amazer 4G Eco | 1,8 | |
5. | Goodyear EfficientGrip Compact | 1,9 |
6. | Pneumant Summer ST 2 | 2,0 |
7. | Semperit Comfort-Life 2 | 2,3 |
8. | Pirelli Cinturato P1 Verde | 2,4 |
Fulda EcoControl | 2,4 | |
9. | Vredestein T-Trac 2 | 2,5 |
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Nedves úton ezzel szemben a Continental PremiumContact 5 lett a legjobb, a Maxxis csak utolsó előtti. Szintén jól szerepelt két olcsóbb gumi, a Falken és a Semperit, az összes többi mintázat viszont csak közepes lett – sőt, náluk ez az eredmény rontotta le az összpontszámot is. Alább a nedves aszfaltos táblázat:
Tapadás nedves aszfalton (175/65 R14T) | ||
1. | Continental PremiumContact 5 | 1,9 |
2. | Semperit Comfort-Life 2 | 2,0 |
3. | Falken Sincera SN832 Ecorun | 2,2 |
4. | Dunlop Street Response 2 | 2,6 |
5. | Kléber Dynaxer HP3 | 2,8 |
Vredestein T-Trac 2 | 2,8 | |
6. | Apollo Amazer 4G Eco | 2,9 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 2,9 | |
Pneumant Summer ST 2 | 2,9 | |
7. | Goodyear EfficientGrip Compact | 3,1 |
8. | Fulda EcoControl | 3,2 |
9. | Firestone Multihawk 2 | 3,3 |
10. | Maxxis Mecotra 3 | 3,4 |
11. | Sava Perfecta | 3,7 |
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Ami a zajt illeti, a Firestone-t kivéve a legjobbak is csak a közepes szint alját érték el, a mezőny jelentős része viszont az elégségesbe csúszott. Fogyasztásban némi meglepetésre az Apollo Amazer 4G Eco szerepelt a legjobban, kopásban pedig elég kiegyensúlyozott volt a mezőny. Utóbbi szempontból a Continental nem vizsgázott túl jól, a prémiumgyártó rossz végső helyezését is annak köszönheti, hogy gyorsan kopik.
Összességében két gumi kapott jó, vagyis zöld minősítést: a legjobbnak, vagy inkább legkiegyensúlyozottabbnak a Falken Sincera SN832 Ecorun bizonyult, amely száraz és nedves úton is jól teljesített, kirívó gyengesége nem mutatkozott a tesztek során. Tőle egyetlen tizeddel lemaradva zárt a Semperit Comfort-Life 2. Az erős középmezőnyben szerepelnek olyan neves gyártók, mint a Pirelli, a Continental vagy éppen a Goodyear – utóbbi kettőt megelőzi az itthon nem is kapható Pneumant, amelyre leginkább az MZ-kről, Trabantokról emlékezhetünk. Bukás nem volt, a sereghajtó 3,7-es osztályzattal a Sava Perfecta lett.
Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak.
Ha az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll.
A kompakt autókra jellemző méretben tizenhat gyártó abroncsait vizsgálták a németek, Volkswagen Golfra szerelve. Ebben a tesztben is szerepeltek prémiumtermékek, ismert, de középkategóriás gumik, és olcsó, valamint kevésbé ismert abroncsok is.
Szintén érdemes elmerülni egy kicsit a részletekben, hiszen itt is vannak olyan mintázatok, amelyek az egyik kategóriában kiemelkedőek, összesítésben viszont jó esetben is csak átlagosak. Szárazon a legjobb a Hankook Ventus Prime 3 K125 lett, de nem sokkal maradt le például az a Vredestein Sportrac 5, amely viszont összetettben utolsóként végzett. Íme, a száraz aszfaltos tesztsorrend:
Tapadás száraz aszfalton (205/55 R16V) | ||
1. | Hankook Ventus Prime 3 K125 | 1,6 |
2. | Michelin Primacy 3 | 1,7 |
Firestone Roadhawk | 1,7 | |
Pirelli Cinturato P7 Blue | 1,7 | |
Vredestein Sportrac 5 | 1,7 | |
3. | Bridgestone Turanza T001 Evo | 1,9 |
4. | Goodyear EfficientGrip Performance | 2,0 |
5. | Esa+Tecar Spirit 5HP | 2,1 |
6. | Continental PremiumContact 5 | 2,2 |
Nexen N'blue HD Plus | 2,2 | |
7. | Semperit Speed-Life 2 | 2,4 |
8. | Kumho Ecsta HS51 | 2,6 |
Fulda EcoControl HP | 2,6 | |
9. | Giti Premium H1 | 2,7 |
10. | Infinity Ecosis | 3,1 |
11. | Cooper Zeon CS8 | 3,2 |
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Nedves úton némi meglepetésre a Bridgestone Turanza T001 Evo teljesített a legjobban, de csupán egy tizeddel előzte meg a Semperit Speed-Life 2-t. Közepesnél rosszabb osztályzatot senki nem kapott ebben az összevetésben. A teljes sorrend:
Tapadás nedves aszfalton (205/55 R16V) | ||
1. | Bridgestone Turanza T001 Evo | 2,0 |
2. | Semperit Speed-Life 2 | 2,1 |
3. | Continental PremiumContact 5 | 2,2 |
Firestone Roadhawk | 2,2 | |
4. | Michelin Primacy 3 | 2,5 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 2,5 | |
Kumho Ecsta HS51 | 2,5 | |
5. | Esa+Tecar Spirit 5HP | 2,6 |
Pirelli Cinturato P7 Blue | 2,6 | |
6. | Nexen N'Blue HD Plus | 2,7 |
Vredestein Sportrac 5 | 2,7 | |
7. | Goodyear EfficientGrip Performance | 2,8 |
8. | Fulda EcoControl HP | 2,9 |
9. | Giti Premium H1 | 3,0 |
10. | Cooper Zeon CS8 | 3,2 |
Infinity Ecosis | 3,2 | |
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb |
Az összértékelést tekintve láthatjuk, hogy itt sem bukott meg egyetlen mintázat sem, viszont hatan is jó osztályzatot kaptak. A legjobb, legkiegyensúlyozottabb a Michelin Primacy 3 lett, megelőzve a Bridgestone Turanza T001 Evót. A harmadik legjobb összpontszámmal a Continental PremiumContact 5 zárt, a Firestone Roadhawkkal azonos eredménnyel. A leggyengébbnek az Infinity Ecosis és a Vredestein Sportrac 5 bizonyult, de ezeknél a rossz eredményt részben az eredményezte, hogy nem teljesítették az ADAC gyorsfutástesztjét.
Az ADAC tesztje nem egy általános érvényű igazság, csupán segít eligazodni a kínálatban. Az összesített eredmény pedig leginkább sorvezetőnek jó, érdemes inkább a részeredményeket böngészni, és azok alapján eldönteni, hogy nekünk mely tényezők a fontosak.
Fontos, hogy az abroncsokon lévő gumicímkékkel szemben is legyünk kritikusak, azok ugyanis a gyártók saját bevallása szerint megadott értékeket tartalmaznak. Így mondjuk a 175/65 R14-es méretben hiába látjuk a Sava Perfectán, hogy nedves tapadása „C”, vagyis az átlagosnál valamivel jobb, ha végül a 3,7-es osztályzat szerint csak elégséges. Célszerűbb tehát a részletes teszteredményeket összevetni az anyagi lehetőségeinkkel, és ezek alapján választani.